Dyrare att annonsera? Vänj dig.

mars 26, 2019
mars 26, 2019 Emil Tigerlantz

Högre och högre priser på annonsering är i sig förmodligen inte något som vi förknippar med något positivt. Men kom ihåg att det även blir dyrare för dina konkurrenter att annonsera. Och ju högre priser det är på annonserna, desto smartare måste du jobba. Sitter du på smarta strategier så kommer du ändå kunna nå bra lönsamhet – trots högre priser på annonsering.

Facebook flaggar nu för att de snart har slut på inventory. De får helt enkelt inte plats med fler annonser.  De försöker hitta på nya format och nya placeringar hela tiden, men faktum kvarstår. Det är snart ännu fler som vill köpa annonser än vad det finns utrymme till.

”Det kommer inte heller som en skräll, men som vanligt är det de största företagen som är sist på bollen.”

Så det är inte konstigt att många marknadschefer nu börjar känna att de här priserna på Facebook och Instagram bara går upp. Konkurrensen om att få köpa superriktad och relevant trafik har aldrig varit större. Och tyvärr är det bara att vänja sig. Priserna kommer bara stiga och stiga. Förmodligen ganska mycket dessutom.

Det kommer inte heller som en skräll, men som vanligt är det de största företagen som är sist på bollen. Dessa företag har lagt den absolut största delen av sin budget på mer traditionella medier som TV, radio, print och banners. Men nu börjar även de här företagen köpa allt mer reklam på sociala medier. Detta är ytterligare en bidragande orsak till att de digitala annonserna i sociala medier blir ännu dyrare.

Inget behov av att ge bort utrymme gratis

Facebook har gjort stora förändringar i hur deras flöde ser ut. Som företag eller publicist får man mindre och mindre organisk räckvidd. Vi har flera kunder som har väldigt många följare, fler än 100 000 följare. Men för att vi ska nå ut till dessa följare måste vi köpa utrymmet. Algoritmen ger hela tiden färre och färre gratisvisningar av vårt content. Så även det här innebär högre annonseringskostnader, eftersom om vi vill nå våra följare så måste vi boosta ut våra inlägg med betald annonsering.

Ur ett historiskt perspektiv så är det just nu rea på att köpa annonser, även om det inte känns som det. Inte minst om vi räknar med att vi kan nå så oerhört specifika och smala målgrupper. Så jag tror vi kommer se tillbaka på 2019 och önska att vi faktiskt hade satsat ännu hårdare på vår marknadsföring – för det var så billigt då, kommer vi säga.

Formeln för att skapa lönsamhet

Det viktigaste för din business är nedersta raden, din vinst. Så om vi förutsätter att annonseringskostnaden kommer att stiga, hur ska vi då tänka för att kunna annonsera med lönsamhet?

”Den som har råd att betala mest för att få en ny kund, kommer alltid vinna i alla marknader och i alla branscher.”

Till att börja med så är kundresetänket viktigare än någonsin. För i de allra flesta fall så går det inte till så att någon ser din annons, klickar på den och så köper man direkt – och så är alla lyckliga. Utan man går ofta igenom någon slags kundresa innan man blir din kund. Man tar reda på saker om dig, man läser content, och vad det nu kan vara för saker man behöver göra för att bli din kund. Och beroende på vad det är för något som du säljer, så kommer de här kundresorna se ganska olika ut. Men tumregeln är, att ju dyrare produkt du säljer, desto längre och viktigare kommer din kundresa att vara. Så det är viktigt att du har tänkt igenom kundresan och skapat upp ett antal annonser för ett antal olika kanaler med olika funktioner. Det kan vara allt från att bara väcka ett intresse – helt utan att ens försöka sälja något – till att ha annonser som erbjuder någon slags up-sell – eller uppmuntran till att köpa något igen, efter att det första köpet är klart.

Det är också viktigt att räkna med rätt siffror. Om du säljer en produkt som man kanske köper igen och igen, så blir det extra viktigt att ta en titt på Customer Lifetime Value (CLV). Då kanske det är helt okej att gå att gå back på den första affären, eftersom vi över tid kommer gå plus på de här kunderna.

Den som har råd att betala mest för att få en ny kund, kommer alltid vinna i alla marknader och i alla branscher. Men då gäller det att ha gjort hemläxan.

Back to basic-påminnelse

Till sist vill vi ge en liten back to basic-påminnelse. För det spelar inte någon roll om du a/b/c-testar alla annonser, har supergrymma strategier och byggt världens målgrupper, och optimerar allt till max. Om dina landningssidor laddar långsamt eller är dåliga, så spelar det ingen roll hur mycket trafik du köper dit. För dina kunder har absolut noll tålamod. Om din sajt inte laddar snabbt, kommer det bli oerhört tufft att nå lönsamhet med de stigande annonspriserna som nu kommer. Så kolla igenom dina landningssidor. Är de vettiga? Konverterar de? Laddar de snabbt? Glöm inte det! Lycka till.

Contact

Let's make it happen, together.

Vi älskar att höra grymma success stories från folk som har lyckats. Och vi berättar gärna om våra. Och kanske kan vi göra något grymt ihop. Tveka inte att höra av dig!

036-10 02 31

Contact