EMAIL MARKETING
Det finns få kanaler som med så pass enkla medel kan driva lönsamhet för din verksamhet som email marketing. Det handlar egentligen bara om att komma igång. Ju längre du kommer i ditt arbete och ju mer data du har tillgång till, desto mer kan du automatisera och effektivisera ditt flöde.
”Daybright hjälper oss med vår digitala annonsering såväl operativt som strategiskt. De är alltid hjälpsamma, kunniga och ett fantastiskt bollplank. De bidrar stort i resan att öka varumärkeskännedom såväl som försäljning på ett utomordentligt sätt.”
– Linn Jansson, Head of Digital, Morris Stockholm

LÅT OSS GÖRA EN AUDIT AV DITT KONTO
Vi inleder gärna med att göra en audit, det vill säga en nulägesanalys av er nuvarande e-mail marketing. Med hjälp av den kan vi sedan presentera förbättringspunkter och föreslå hur ett framtida samarbete skulle kunna se ut.
DATA ÄR NYCKELN
Tillsammans med din unika kunskap om era kunder, era produkter och er försäljningsprocess kan vi bygga en strategi för hur ni ska bygga er varumärke och öka er försäljning med hjälp av email marketing. Kombinerar vi det sedan med insikter från er data så kan vi bygga en automatiserat e-postflöde där vi vet exakt när vi ska maila vilket budskap till vilken målgrupp.
Låt oss ta ett väldigt simpelt exempel. Om du säljer barnkläder via din e-handel, då vet vi utifrån kundens köp hur gammal barnet är och vilken säsong de handlat kläder till. Har de till exempel handlat vinterkläder till en femåring, ja men då vet vi när vi ska skicka mail med erbjudande för vårens klädutbud eller sommarens kläder. Vi kan dessutom skräddarsy innehållet ytterligare utifrån parametrar som kön, ålder och intressen.








Du äger din egen data
Till skillnad från Google Ads eller Facebook Ads, där den data du samlar in ägs helt av annonsplattformarna själva, så äger du all data från email marketing själv.
De e-mailadresser du samlat in äger du själv och kan marknadsföra emot. Förutsatt att du samlat in dem på ett lagligt och korrekt sätt. Det kan vara klokt att se över hur du behandlar kunduppgifter innan du börjar jobba aktivt med email marketing.
Viktigt att bygga en relation
Det krävs inte mycket för att epost ska kännas både påträngande och spammigt. Kommer det mail från samma avsändare dagligen enbart fyllt av krängigt innehåll så kommer du snabbt få avprenumerationer.
Om du däremot mailar rätt innehåll till rätt person i rätt tid så kommer du tillföra värde för dina kunder. Det är lättare sagt än gjort, men du kommer betydligt enklare dit genom att använda automatiserade utskick.
Automation är den största styrkan
Att skicka nyhetsbrev med jämna mellanrum är en bra start, men för att få full effekt av din email marketing så krävs automatisering. De flesta nyhetsbrevsverktyg har funktioner för detta och är s.k. marketing automation-verktyg.
Exempel på vanliga automatiserade mail:
- Flöde efter genomfört köp
- Inbjudan att recensera ett köp
- Födelsedagserbjudande
- Win-back-utskick
Kontoanalys
Den mest värdefulla tillgången för oss är din butik eller webbplats historiska data. Genom att hitta värdefulla trender och insikter bland sålda produkter och kunddata kan vi bygga upp automatiserade flöden helt och hållet baserade på data.
I de allra flesta verksamheter kan vi använda din historiska data för att veta när vi ska skicka nästa mailutskick och dessutom veta vad utskicket bör handla om.
LÅT OSS GÖRA EN AUDIT
Hur bra fungerar ert marketing automation-arbete idag? Låt oss göra en kostnadsfri audit av din befintliga email marketing. Skicka in dina kontaktuppgifter till oss så återkommer vi till dig.
DAYBRIGHTS ÖVRIGA TJÄNSTER
Vi vet att vårt arbete ger som allra mest resultat när alla kanaler kan dra nytta av synergierna från varandra. Läs mer om vilka tjänster Daybright erbjuder nedan.