Instagram plockar bort Swipe up-funktionen från Stories

Den 30 augusti försvann Swipe up-funktionen från Instagram stories. De flesta av oss känner till funktionen sedan tidigare, då en swipe up på ett organiskt Stories-inlägg från en företagsprofil inneburit att man hamnat på en extern länk kopplad till inlägget. Men nu försvinner denna funktion. Det påverkar dock inte alla, utan endast alla företagsprofiler med över 10 000 följare som har haft funktionen sedan tidigare.

Ersätts med länksticker

Swipe up-funktionen har bytts ut mot en länk-sticker, likt de stickers vi är vana att använda när vi vill lägga till en plats, musik, hashtag eller göra ett omnämnande på Instagram Stories. Om man klickar på en länk-sticker kommer man att landa på en extern länk som är sammankopplad med stickern, precis som med den tidigare Swipe up-funktionen.

Förändringen blir en omställning för flera av oss då vi vant oss vid swipe up, men det finns även en del fördelar med förändringen. Den största fördelen är att vi inte längre behöver anpassa bilden efter swipe up-texten längst ner på bilden, vilket gör att hela bilden kan utnyttjas på ett mer effektivt sätt. Den nya länk-stickern placeras ovanpå bilden och är flyttbar vilket gör att du kan placera den var du vill. Det går även att ändra färg och utseende på vilket lämnar ett större utrymme för kreativitet.

En annan fördel med den nya funktionen är att de personer som tittar på stories-inlägget nu kommer kunna reagera eller svara på inlägget, vilket inte varit möjligt tidigare. Detta öppnar därmed upp för ytterligare dialog mellan företag och dess följare.