VI ÄR DAYBRIGHT

Performance Marketing

Traditionellt har det varit svårt att hitta en byrå med en bra förståelse för både det kreativa värdet och det affärsmässiga värdet. Digitala byråer har länge avfärdat betydelsen av reklambyråkreativiteten i form av copy och grafiska uttryck. Och reklambyråerna har avfärdat data som trist och opersonligt.

Båda har rätt. Och fel. Det här är två grenar som måste existera tillsammans. För kreativiteten får dig att sticka ut. Och data hjälper oss att förstå vad som faktiskt fungerar och hur det fungerar.

Du behöver helt enkelt ha båda delarna för att bli framgångsrik i att driva trafik till din sajt och app.

Exempel på vad vi gör

SEM (Google Ads, Bing Ads), SMM (Facebook Ads, Instagram Ads, Snapchat, TikTok, Pinterest), Sökmotoroptimering (SEO), Google Display Network, Programmatic advertising, YouTube, LinkedIn, kampanjplanering, Lead-generering, Design för digitala kanaler, Content-produktion, Bannerproduktion.

tech tools

Exempel på vad vi gör

Tech stack, Utveckling, Kravställning, Second opinion, Upphandlingsstöd, Publiceringsverktyg (CMS), Frontend, Backend, Betallösningar, Martech, Kopplingar till AI-verktyg, Marketing Automation-verktyg, Webbutveckling, Kopplingar mot affärssystem, Apputveckling, Datainsamling, Systemarkitektur, Datadesign.

Tech & Tools

Idag lever vi i en ständigt pågående värld som aldrig vilar. Det gör att vi alltid måste agera, 24 timmar om dygnet 365 dagar om året. Idag agerar kunderna när de har möjlighet, oavsett om vi står redo att hjälpa dem. Och kunderna är globala. Det här ställer naturligtvis stora krav på våra tekniska plattformar och lösningar. Men också hur vi i realtid förhåller oss till budgivningar i annonser.

Vi hjälper dig att säkerställa att du har rätt teknik på plats som motsvarar dina mål och syften, oavsett om det handlar om plattformar eller verktyg för övriga områden i verksamheten. Och vi bistår er i dialog med övriga partners för att säkerställa att ni får det ni behöver.

Academy

Världen är i förändring och det som var aktuellt för fyra veckor sedan behöver inte gälla idag. Vi håller oss ständigt uppdaterade kring vad som händer inom trender, plattformar, verktyg, beteenden, AI och datainsamling. Och vårt löfte är att du som kund alltid ska växa, både personligt och som företag.

Genom att vi alltid jobbar hårt för att hålla oss uppdaterade, har vi möjligheten att dela dessa kunskaper och insikter med din organisation, oavsett om det är i form av ett mentorskap mot en person, utbildning av en avdelning, ledningsgrupp eller styrelse. Eller om du önskar hålla en öppen föreläsning för att bygga ert brand.

academy

Exempel på vad vi gör

Workshops, Föreläsningar, Omvärldsbevakning och omvärldsanalys, Urval av onlinekurser, Mentorskap.

Exempel på vad vi gör

Kundresa, Digital strategi, Annonsstrategi, Kommunikationsstrategi, Digital taktik, Growth Marketing, Senior advisory, E-handel, Leadsgenerering.

Strategy & Tactics

Att annonsera planlöst har aldrig varit en framgångsrik väg. Ändå är det förvånansvärt många gånger vad som faktiskt sker, och där fokus ligger på vanity metrics som egentligen inte spelar någon roll. Vi skapade Daybright med en vision om att bygga de bästa strategierna som alltid har affärsmålen i fokus. Och för att nå dit behöver vi varje dag jobba mot en tydlig strategi och utifrån en taktik som tar dig närmare målet.

Vår process är egentligen ganska enkel. Vi sätter tillsammans en strategi som fokuserar på de affärsmål som finns. Och utifrån strategin hittar vi en taktik som effektivt tar alla insatser som görs närmare målet. Och taktiken är nog så viktig som strategin, för det är där vi avgör exakt vad vi ska mäta, och hur vi hittar de bästa vägarna för att förbättra utvalda KPI:er.

Digital Analysis

Att vara datadriven har blivit vår tids stora buzzword. Men att vara datadriven handlar inte nödvändigtvis om att precis varje beslut som tas måste tas med data som understöd. Att vara datadriven är en fråga om att så långt det är möjligt säkerställa att vi har den data vi behöver för att kunna ta sunda beslut. Men i vissa fall går det inte, den data som finns är i för liten omfattning. Då behöver vi samla in den.

I siffrorna gömmer sig hemligheter. Inte sällan är det en massa riktiga godbitar som berättar mycket om allt från kundupplevelser till vad som fungerar och inte fungerar i appen eller på webbplatsen. Men vi behöver hitta dessa data också. Med vår långa erfarenhet av dataanalys vet vi många gånger var vi ska börja leta för att hitta guldkornen som ger oss data, som ger oss fakta, som i sin tur ger oss insikter, och som i sin tur ger oss utveckling.

Exempel på vad vi gör

Datainsamling, Webbanalys, Digital analys, Analysverktyg, Dataanalys, Användarbeteenden, Kundundersökningar, Surveys, Google Analytics, Google BigQuery, Tagghantering (Google Tag Manager, GTM), Google Data Studio, Konverteringsoptimering (CRO), A/B-tester.

rocket

Exempel på vad vi gör

Varumärkesstrategi, Branding Experience (BX), Customer Experience (CX), User Experience (UX), Employer Experience (EX), Workshops, Internutbildningar.

Branding & experience

Idag pratas det ständigt om upplevelser och om det upplevda kundvärdet. Det är UX och CX och en massa andra X att hålla reda på. Allt syftar till att bygga starka och positiva upplevelser som kopplas till varumärket i stort, och som tar kunderna från ovetandes till starka ambassadörer.

Här jobbar vi på Daybright krossfunktionellt – eller tvärfunktionellt eller vilket begrepp man vill använda – för att bygga den bästa upplevelsen vi kan. Vi arbetar här på ledningsgruppsnivå för att involvera alla delar av företaget för att säkerställa att vi bygger upplevelsen underifrån och att vi kommunicerar på samma sätt genom hela organisationen.

OM DAYBRIGHT

Daybright grundades 2017 med målsättningen att skapa en mer transparent marknadsföring. En byrå som brydde sig om kundernas resultat – på riktigt. Vårt löfte är enkelt: våra kunder får fler kunder.

Bland de företag vi jobbar med idag finns Morris, Elkedjan, Mjau och Markslöjd.